Портфоліо

 Науково-методична тема:

«Сприяння створенню умов

для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти,

охорони психічного здоров’я і надання психологічної допомоги

всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань

системи освіти»

 





МОЄ ПРОФЕСІЙНЕ КРЕДО:

«Найкращій спосіб зробити дитину хорошою – це зробити її щасливою»

Оскар Уальд

ОСНОВНА ПРОБЛЕМА, НАД ЯКОЮ ПРАЦЮЮ:

 «Позитивна соціалізація, розвиток адаптивної особистості відповідно до вимог сучасного суспільства»

 

СВОЄ ЗАВДАННЯ БАЧУ В ТОМУ,

щоб допомогти дитині зрозуміти і прийняти себе, навчитися ефективно взаємодіяти з іншими людьми, конструктивно вирішувати конфліктні ситуації, вибудовувати свій життєвий шлях відповідно до своїх мрій, бажань і можливостей.

Просто бути щасливим тут і зараз

 

ОСНОВНИМ ЗАВДАННЯМ  ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ

є забезпечення процесу соціалізації учнів у освітній діяльності, захист їхнього психічного, фізичного, соціального і духовного здоров’я, сприяння доцільному і безконфліктному входженню молодої людини у світ дорослих, підготовка до самостійного життя в суспільстві

 

ГОЛОВНА МЕТА РОБОТИ:

визначення і забезпечення оптимальних соціально-психологічних умов для формування психічно зрілої, відкритої для засвоєння нового досвіду, високо адаптивної особистості, що орієнтована на самореалізацію і розвиток власних здібностей


ОСВІТА:

 

v 2007 р. Закінчила харківський  національний університет внутрішніх справ за спеціальністю “Психологія”.

v 2008-2015 р. Участь в навчально-практичній програмі за методом символдрами “Кататимне переживання образів”.

v 2009-2010 р. Участь в програмі “Психологічне консультування від А до Я”.

v 2012-2013 р. Участь в проекті “Пропедевтика психіатрії”.

v 2014 р. Завершила цикл п’ятирічного проекту власного досвіду з психотерапії “Харківська школа сучасної психотерапії” за напрямком системна сімейна психотерапія.

v 2015 р. Пройшла курс “Методи роботи з підлітками по профілактиці та збереженню їх репродуктивного здоров'я”

v 2016 р. Навчання роботі з метафоричними картами

v Курс «Правопівкульне малювання як багатогранний інструмент у роботі психолога»

v 2016  - 2017 р. Курс навчально-практичних семінарів  «Аналіз символіки духовних традицій – використання екзистенційних символів в техніці символдрами»

v 2017р.:  Тренінг для тренерів з сектору освіти для надання психосоціальної підтримки ВПО та громадам, що їх приймають (GIZ)

v Навчальний курс «Можливості сугестивних методик в психологічному консультуванні»

v Подолання психотравми: арт-терапія, альтернативні методи вирішення конфліктів, педагогічно-терапевтична підтримка у надзвичайному стані

v 2019 р. Прийоми та техніки арт-терапії в кризовому консультуванні

v Курс «Неконструктивні стратегії поведінки дітей. Причини виникнення та засоби подолання»

v 2020 р. Курс «Міжнародна програма розвитку дитини» (ICDP)

v 2020 р. Курс «Методи фільмотерапії в кризовому консультуванні»

 

Підвищення кваліфікації:

v В 2010 р. Підвищення кваліфікації при КВНЗ ХАНО

v В 2014 р. Підвищення кваліфікації при ЛНПУ ім. Т.Г.Шевченко

v В 2015 р. Підвищення кваліфікації при КЗ ХАНО

v В 2020 р. Підвищення кваліфікації при КЗ ХАНО


                                      З досвіду роботи

 

Особистістю людина не народжується, а стає. Народжується індивід, але при усій своїй біологічній визначеності він є породженням соціального світу і формується в соціальному середовищі.

Саме соціальне є головним змістом розвитку дитини, яка тільки в суспільстві, в громадських зв'язках привласнює і реалізує соціальну суть людини.

О.Ф. Малишевський



Комунальний заклад «Харківський ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою "Рятувальник "» Харківської обласної ради є закладом загальної середньої освіти з посиленою військо-фізичною підготовкою, що забезпечує базову середню та профільну середню освіту.

Психологічна служба ліцею є одним із компонентів цілісної системи освіти. Метою її діяльності є збереження  психологічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу, допомога педагогам у формуванні соціально-активної особистості учня, робота з батьками, яка сприяє кращому взаєморозумінню між батьками, дітьми та педагогами.. Головним завданням служби є виховання у ліцеїстів свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування засад здорового способу життя, збереження та зміцнення фізичного й психічного здоров’я ліцеїстів.

На сьогоднішній день психологічний супровід - це особлива форма здійснення соціальної і психологічної допомоги учням, батькам педагогам. Систематичне спостереження за розвитком вихованців в ході освітнього процесу, динамічне, комплексне всестороннє і цілісне вивчення дитини розглядається як основа психологічного супроводу.

Соціалізація особистості являє собою процес формування індивіда у певних соціальних умовах, опанування людиною соціального досвіду, у ході якого людина перетворює соціальний досвід у власні цінності й орієнтації, вибірково вводить у свою систему поведінки ті норми і шаблони, що прийняті в суспільстві або групі.

Психологи все більше усвідомлюють, гостру потребу у створенні та реалізації особистісного підходу до учня як одного з принципів організації навчально-виховної роботи, що обґрунтовується сучасною психологією і педагогікою. Такий підхід має сприяти більш, цілеспрямованому, гармонійному розвиткові особистості ліцеїста як громадянина і професійно діючого працівника.      

Загострення соціально-економічного середовищавелика кількість суперечливої і негативної інформації в ЗМІ, зниження виховного потенціалу сім'ї негативно позначаються на процесах соціальної адаптації дітей, оскільки вони найбільш схильні до впливу чинників навколишньої дійсності. Соціальна адаптація розуміється як здатність особи до соціального, морального і побутового життя, статутного самоствердження, співпраці в існуючих і нових, очікуваних і таких, що не передбачаються обставинах, готовність вибирати різні способи життєдіяльності, зберігаючи свою індивідуальність.    

У ситуації, що склалася, саме ліцей, будучи державним інститутом, здатен закласти в свідомість підлітка соціально-моральні норми, правила поведінки і орієнтувати на те, що дійсно цінне і значуще в житті, що дозволить їм протистояти негативному впливу соціуму і успішно пройти процес соціальної адаптації. Соціальна адаптація дитини залежить від багатьох чинників. Особливе місце серед них відводиться психолого-педагогічному впливу в процесі виховання. Під впливом психолога у дитини відбувається узгодження самооцінки і вимог відповідно до можливостей і реальностей соціального середовищаоцінки, прийняття або відкидання вимог, норм соціального середовища, загальновизнаних соціальних цінностей. Пошук технологій супроводу соціального становлення особистості, її соціальноі адаптації стає важливим аспектом роботи психологічної служби ліцею.

Робота психологічної служби ліцею базується на наступних принципах:

ü  Вивчення вікових і індивідуальних особливостей учнів, міжособистісних відносин.

ü  Орієнтація на рівень розвитку, соціальний досвід і потреби окремого учня, індивідуальне стимулювання.

ü  Створення ситуації успіху.

ü  Індивідуальна і колективна робота по залученню учнів в діяльність.

ü  Створення середовища, що формує терпимість до чужої думки.

ü  Виховування поваги до прав інших людей, людськоі гідності.

ü  Розвиток в кожній дитині самостійності ініціативності, відповідальності, творчості.

Психологічна служба ліцею, здійснюючи супровід учасників освітнього процесу свою роботу будує як системний підхід при реалізації науково-методичної теми: «Сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я і надання психологічної допомоги всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти».

Психологічна служба ліцею працює з метою:

ü  Збереження  психологічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу.

ü  Допомога педагогам у формуванні соціально-активної особистості учня.

ü  Робота з батьками, яка сприяє кращому взаєморозумінню між батьками, дітьми та педагогами.

Завданнями діяльності психологічної служби ліцею є:

ü  Охорона психологічного здоров’я учнів, які перебувають у системі освіти.

ü  Створення умов для формування психічно-соціальної зрілої особистості, орієнтованої на розвиток своїх здібностей та саморозвиток.

ü  Вивчення індивідуальних особистісних особливостей, які впливають на ефективність навчального процесу та надання консультативної допомоги учням, батькам та вчителям.

ü  Сприяння вибору підлітками професій з урахуванням їх ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів і можливостей, підготовка учнів до свідомого життя.

ü  Здійснення превентивного виховання, профілактики злочинності, алкоголізму і наркоманії, інших залежностей  і шкідливих звичок серед підлітків.

ü  Профілактика булінгу, насильства, торгівлі людьми, суїцидальних тенденцій.

ü  Пропаганда психологічних знань серед усіх учасників освітнього процесу.

ü  Збереження психологічного здоров’я та профілактика професійних деформацій особистості педагогів.

В діяльності психологічної служби ліцею передбачається робота за напрямками:

ü  діагностика;

ü  корекція;

ü  профілактика;

ü  консультування;

ü  навчальна діяльність;

ü  просвіта;

ü  організаційно-методична функція;

ü  зв’язки з громадськістю.

В психодіагностичній роботаі досліджується  емоційний психологічний стан, особистісна сфера учнів, особливості пізнавальної сфери, рівень тривожності, агресивність, сформованість адекватної самооцінки, акцентуйовані риси характеру тощо. Для досягнення поставленоі мети використовуються спеціальні діагностичні методики:

ü  «Самооцінка психічних станів» Г. Айзенка;

ü  «Визначення типу агресивності» Басса- Дарки;

ü  «Рівень шкільної тривожності» Філіпса;

ü  «Дерево» К.Коха (позиція учня в класному колективі);

ü  «Акцентуації характеру у підлітків» А.Є. Лічко;

ü  «Символічне уявлення Я-образу» Лонга-Зіллера;

ü  «Соціометрія» Дж. Морено;


ü  «Малюнок сім’ї»;

ü  «Неіснуюча тварина» М. З. Друкаревіч;

ü  «Людина під дощем» Е. Романової, Т. Ситько;

ü  тест Люшера;

ü  Дослідження пізнавальних інтересів та нахилів учнів зв’язку з завданнями профорієнтації (ДДО).

Також відбувається відвідування уроків та позаурочних заходівспостереження за мікрокліматом у класному колективі, стилем спілкування учнів з учителем та один з одним.

За результатами діагностики визначається «група ризику», надаються рекомендації педагогам. На другому етапі проводиться цілеспрямована профілактична, просвітницька та корекційна робота з дітьми  «групи ризику». Враховуючи особливості розвитку і тип труднощів, з якими зіштовхуються діти, використовуються програми індивідуальних та групових занять, а саме:

ü  «Трегнінг спілкування»;

ü  «Розвиток комунікативної компетентності»;

ü  Програма з корекції агресивної поведінки «Пізнай себе ти побачиш - світ прекрасний»;

ü  «Тренінг згуртування для старших школярів»;

ü  Заняття «Стоп булінг!»;

ü  «Репродуктивне здоров’я молоді: фактори впливу і ризики»;

ü  «Уроки протидії торгівлі людьми»;

ü  «Національна дитяча «гаряча лінія» – для дітей та про дітей» за Андрєєнковою В.Л., Калашник О.А., Ковальчук Л.Г., Кривуляк А.О.

ü  «Життя – це щастя!» за Бовсуновською Т.А.

ü  «В житті є цінним кожне слово. В житті цінуймо кожну мить!» за Третинніковою Л. А.

ü  «Сходинки до вершини «Я» Заняття для учнів 7-8 класів;

ü  «Життєва компетентність особистості» Заняття для учнів 10-11 класів.

Профілактика негативних проявів поведінки в учнівському середовищі дуже важлива ланка роботи психологічної служби ліцею. Оскільки виправити поведінку дітей дуже важко, основну роботу спрямовано на профілактику девіантності, На першому етапі проводиться рання профілактиказавданням якої с своєчасне виявлення негативних змін в поведінці дитинице дає змогу попередити їх надалі. Другий етап – цілеспрямована профілактика правопорушень неповнолітніх – це сукупність заходівспрямованих на запобігання відхилень у поведінці у важку стадію. Для цього використовуються різноманітні методи із виявлення і усунення конкретних недоліків сімейногошкільного і суспільного виховання. Також проводиться цілеспрямована робота з тими підлітками, групами підлітків, які в поведінці мають схильність до відхилення від моральних і правових нормКолектив е могутнім засобом формування особистості, тому профілактична робота починається з вивчення класних колективів. 3а результатами соціометричних дослідженьвизначаються діти-аутсайдери; у яких можуть формуватися хибні уявлення про свою особистість, через що такі учні можуть стати важковиховуваними, схильними до вживання алкоголю, наркотиків, куріння.

В межах пропаганди здорового способу життя, профілактики шкідливих звичок проводяться заняття:

ü «Ви ризикуєте своїми легенями»;

ü «СНІДніхто не винний - турбота спільна»;

ü «Здоров'я - цінність нашого життя»;

ü «Репродуктивне здоров'я молоді: фактори впливу і ризики»;

ü «Статеве виховання молоді» та ін.

ü Відеолекторії:

«Коли дівчинка дорослішає», «Правда про СНІД», «Правда про наркотики», «Правда про куріння», «Правда про алкоголь».

Профорієнтаційна робота – як здійснення психологіного супроводу вкрай важлива для вихованців нашого ліцею.

Проблема вибору професії завжди була актуальною і тим більше, залишається такою в сучасних умовах. Особливо значущою є проблема набуття учнями адекватних знань про певний рід професійної діяльності, власні можливості оволодіння нею. На ринку праці склалася парадоксальна ситуація - безробіття і дефіцит кадрів. Значна частина молоді після закінчення навчальних закладів змушена працевлаштовуватися не за фахом, одержувати статус безробітного або взагалі виїжджати в пошуках роботи за межі області або держави.

Проблема підготовки учнів до вибору професії стає особливо актуальною тому, що орієнтація на певну професійну діяльність, свідомий вибір свого життєвого шляху є невід'ємною складовою всього освітнього процесу. Метою роботи психологічної служби ліцею є допомога учневі з'ясувати власні потреби (чого хочу?) та власні можливості (що можу?),  провести аналіз можливостей «ціль -засіб»,  чітко сформулювати мету (визначитися у своїй професійній спрямованості), зробити вибір та в майбутньому відчути щастя життєвої реалізації.

Проведення консультацій та бесід є одним із основних напрямків діяльності психологічної служби школи. На практиці застосовуються індивідуальна та групова форми організації даного напрямку роботи.

Найчастіше запити здійснюються за такими тематиками:

-  учні:

ü «Конфлікти в учнівському середовищі»;

ü «Міжособистісні стосунки з друзями»;

ü «Закоханість та кохання у підлітковому віці»;

ü «Погана поведінка на уроках, пропуски уроків без поважних причин»;

ü «Профконсультації»;

ü «Підвищення самооцінки та подолання сором’язливості, тривожності, депресії»;

ü «Сімейні взаємовідносини»;

ü «Шляхи подолання передекзаменаційного стресу, хвилювання перед ЗНО»;

ü «Питання вживання алкоголю та тютюну в групі однолітків»;

ü «Несприйняття учнівським колективом, ізоляція»;

ü «Шляхи подолання проблем, які виникають під час адаптаційного процесу до нових умов навчання»;

ü «Розвиток комунікативних вмінь, ораторських здібностей»;

ü «Попередження насильства і жорсткості в учнівському колективі»

ü «Отримання індивідуальної консультації за результатами діагностики» та ін.;

-  педагоги:

ü «Погана поведінка учнів»;

ü «Міжособистісні взаємовідносини в учнівському колективі»;

ü «Робота з агресивними дітьми»;

ü «Шляхи подолання стресу та професійного вигорання вчителів»;

ü «Міжособистісні відносини в педколективі»;

ü «Конфліктні ситуації в учнівському середовищі, конфлікти «учитель-учень»»;

ü «Консультації за результатами психологічних досліджень»;

ü «Особистісний підхід до гіперактивних учнів»;

ü «Проблеми у навчанні невстигаючих учнів»;

ü «Проблема дезадаптації учнів»;

ü «Робота з тривожними дітьми»;

ü «Організація роботи з новим класним колективом» та ін.;

-  батьки:

ü «Конфліктні ситуації між дтьми і однокласниками, іншими учнями школи, вчителями, бійки, сімейні конфлікти, використання нецензурних слів»;

ü «Пропуски дітьми уроків без відома батьків, погана поведінка на уроках»;

ü «Проблема агресивності учнів»;

ü «Причини зниження успішності підлітків»;

ü «Боротьба зі шкідливими звичками дітей»;

ü «Закоханість підлітків, що призводить до зниження навчальної успішності»;

ü «Проблеми міжособистісного спілкування  учнів»;

ü «Дезадаптація новоприбултх учнів»;

ü «Зниження мотивації до навчання»;

ü «Зниження соціальної мотивації учнів»;

ü «Допомога у профорієнтації дітей»;

ü «Проблеми адаптації до навчання»;

ü «Проблема готовності старших дошкільників до навчання в школі»;

ü «Неуважність дітей на уроках».

Робота психологічної служби з педагогічним колективом - невід'ємна частина у досягненні гарного результату виховання дитини. Практичний психолог ліцею виступає на засіданнях методичних об'єднань вчителів, педрадах, проводить психолого-педагогічні семінари, проводить консультації класних керівників, вчителів та вихователів по питанням соціально-психологічних особливостей освітнього процесу, надає рекомендації педагогам щодо взаємодії з вихованцями, співпрацює з адміністрацією школи.

Робота з батьками ведеться в таких напрямках: виступи на батьківських зборах, індивідуальні консультації, лекторії для батьків, надання рекомендацій та важливої інформації на сторінці психолога на сайті школи: «Поради для батьків», проведення циклу занять «8 принципів якісного диалогу» за міжнародною програмою розвитку дитини (ICDP).