ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЮНАКІВ

 

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЮНАКІВ

Юність-період розвитку людини, що відповідає переходу від підліткового віку до самостійного дорослого життя. Хронологічні межі юності визначаються по-різному, найчастіше виділяють ранню юність – старший шкільний вік (від 15 до 18 років) і пізню юність (від 18 до 23 років). До кінця юнацького періоду завершується фізичне дозрівання.

Психологічний зміст юності пов’язаний з розвитком самосвідомості, вирішенням завдань професійного самовизначення і вступом до дорослого життя. У ранній юності формуються пізнавальні й професійні інтереси, потреба в праці, здатність будувати життєві плани, суспільна активність.

У юності остаточно переборюється властива попереднім етапам онтогенезу залежність від дорослих і затверджується самостійність особистості. У відносинах з однолітками при збереженні великої ролі колективно-групових форм спілкування зростає значення індивідуальних контактів і прихильностей.

Юність – напружений період формування моральної свідомості, вироблення ціннісних орієнтацій та ідеалів, стійкого світогляду, громадянських якостей особистості. Відповідальні й складні завдання, що стоять перед індивідом у цьому віці, у несприятливих або мікросоціальних умовах може призвести до гострих психологічних конфліктів і глибоких переживань, до кризового перебігу юності, до різноманітних відхилень в поведінці юнаків та дівчат від пропонованих суспільних норм.

Новий віковий етап – рання юність

Він приходиться на 14-17 років, це ІХ-ХІІ клас. Цей етап вважається третім світом, що існує між дитинством і дорослістю (Кулагіна І.Ю.). Перед дитиною вперше стає питання професійного самовизначення: Що робити – продовжити навчання в школі чи піти в училище?

В цей час посилюється значущість власних цінностей. Якщо раніше підлітки судили про себе категорично, то старшокласники – більш тонко. Наприклад: “Я не гірше, але і не краще інших”. “У мене поганий характер, але він мене влаштовує”.

Підвищується рівень тривожності, як хлопців, так і дівчат у зв’язку з випускними екзаменами, початком нового життєвого шляху.

Проблема професійного самовизначення стає актуальною у цьому віці і тому старшокласників більш цікавить спілкування з дорослими, чий досвід, знання допомагають орієнтуватися у питаннях, пов’язаних з майбутнім життям. Старшокласників хвилюють філософськи питання про сенс життя, про місце людини у цьому світи, про своє місце в житті. Ці питання хвилюють їх більш ніж міжособистісні стосунки.

Умови особистісного розвитку юнаків.

Як відбувається процес становлення особистості в юнацькому віці?

Вважається, що до повноцінного становлення особистості приводять пошуки і сумніви, характерні для цього віку. Але процес становлення особистості в усіх старшокласників відбувається по-різному.

Деякі старшокласники поводять себе в цей період спокійно, ї не власні романтичні пориви, які асоціюються з юнацьким віком. Їх влаштовує спокійний упорядкований спосіб життя. Вони більш цікавляться загальноприйнятими цінностями, в більшості своєї орієнтуються на оцінку оточуючих, спираються на авторитет. В них, як правило, гарні стосунки з дорослими, а вчителям вони майже не завдають клопіт.

Але такі діти стають менш самостійними, більш пасивними, іноді більш поверхневими в своїх прив’язаностях і захопленнях.

Другий варіант розвитку. У дітей високий рівень саморегуляції, емоції добре контролюються, не буває різних емоційних зривів. Діти рано визначають свої життєві плани та намагаються їх досягти.

Але в них слабо розвинена рефлексія та емоційна сфера. Такі діти не впевнені в собі і погано себе розуміють. Діти імпульсивні, непослідовні у вчинках та стосунках, недостатньо відповідальні. Часто вони заперечують цінності батьків, але не можуть запропонувати нічого свого. Став дорослим, вони продовжують метатися і довго залишаються неприкаяними.

Які ж умови, розвитку впивають на процес самовизначення:

спілкування з дорослими. Юнаки прагнуть до встановлення емоційних контактів з батьками. Батьки стають для них авторитетом (ідеалом), бо мають більший життєвий досвід, який старшокласникам є дуже потрібний,

спілкування з однолітками є інтимно-особистісним. Зміст такого спілкування – реальне життя, а не життєві перспективи. З найкращою подругою (другом) обговорюються випадки найбільших розчарувань, які переживаються зараз, стосунки з представниками протилежної статі.

Зміст такого спілкування – реальне життя, а не життєві перспективи. Таке спілкування є секретним, інтимним воно підтримує такі особистісні характеристики, як само прийняття, самоповага.

Дружба. Любов. Сексуальний розвиток юнаків.

В юнацькому віці потреба в інтимності ненаситна, задовольнити її важко. Критерії дружби ускладнюються. Самі юнаки відмічають, що “справжня дружба зустрічається дуже рідко”. Емоційна напруженість знижується з появою любові.

Потреба в любові у цьому віці пов’язана по-перше, з потребою в емоційному теплі, порозумінні, душевної близькості. Сексуальна потреба, особливо різко, виражена у хлопців. Вони відчувають в стосунках з протилежною статтю прив’язаність та сильний еротизм. Називають такі стосунки любов’ю. Учні відчувають свою сексуальність, але по-різному до неї ставляться. Найчастіша, у таких випадках психологічним захистом є аскетизм або інтелектуалізм. Замість того, щоб навчитися контролювати прояви своєї чуттєвості, вони прагнуть повністю їх подавити: аспекти – тому, що чуттєвість “брудна”, а інтелектуали – тому, що вони “нецікава”.

Дуже важливим для подальшого дорослого життя є перший досвід кохання у юнацькому віці, те, кого і як буде любити вже доросла людина.

Новоутворення юнацького віку є професійне і особистісне самовизначення

Складним є питання професійного самовизначення для юнаків, бо в основі ставлення до професій лежить не власний, а чужий досвід – відомості, отримані від батьків, друзів, з телепередач і т.п. Цей досвід – абстрактний не пережитий дитиною.

Особистісне самовизначення пов’язане з новою внутрішньою позицією, яка включає усвідомлення себе як члену суспільства, прийняття свого місця в ньому, а також з сприйняттям часу – сприйняття теперішнього з точки зору майбутнього.


Резюме

Психологічний зміст юності пов’язаний з розвитком самосвідомості, вирішенням завдань професійного самовизначення і вступом до дорослого життя. У ранній юності формуються пізнавальні й професійні інтереси, потреба в праці, здатність будувати життєві плани, суспільна активність.


Немає коментарів:

Дописати коментар